Halva potten-lotteri, hembakat, matchens lirare är några nyheterna i samband med Halmias hemmamatcher. I lördags mot Mariebo var dessutom alla som bor på flyktingförläggningar i Halmstad bjudna och att man kunde gå två och betala får en.
- Vi är några mammor som tagit tag i evenemangen kring damlagets matcher, säger Cecilia Asplind, en av de drivande i den nya evenemangsgruppen.
Resultatet av deras jobb har inte låtit vänta på sig. Inkomsterna kring matcherna har ökat markant och givetvis hänger det samman med att fler människor sitter på läktaren. I lördags var det 130 betalande samt ytterligare cirka 100 personer. Idag marknadsförs matcherna på olika sätt. Naturligtvis är sociala medier en del. En annan är att det rullar en snygg reklamfilm på Maxi vid högskolan inför varje match.
- Vi försöker göra matcherna till en happening med några tält som ramar in och gör ett trevligt mottagande men också en markering att; här betalar man för att se matchen, säger Cecilia Asplind.
Cecilia Asplind och hennes kollegor är givetvis glada för att deras jobb har gjort skillnad men de är Inte nöjda utan satsar vidare mot sista hemmamatchen mot Örby och säsongen 2016.
- Målet är runt 200 personer per match. Vi försöker att marknadsföra via olika medier. Det går att göra mycket mer och vi vill att det ska vara trevligt att gå på Halmias matcher, säger Cecilia Asplind.